Not one inquiry has found any wrongdoing by Clinton, but congressional Republicans continue to misuse millions of taxpayer dollars to sustain “Benghazi!” as a partisan rallying point.
Dear New York Times: What Is The News Value Of This Story?
May 20, 2015

Joe Conason lets the Times have it over yet another Benghazi!-related conspiracy story, this one involving long-time Clinton friend Sid Blumenthal and some leaked emails from Trey Gowdy and Co.:

Once more, The New York Times serves as a bulletin board for partisan attacks on Hillary Rodham Clinton – today by publishing a muddled, pointless “investigation” of journalist Sidney Blumenthal, a longtime Clinton advisor and friend who served in the White House during President Clinton’s second term.

It can serve only to justify the ongoing but fruitless existence of the House Select Committee on Benghazi, whose leaking staff served as the story’s primary source.

Reporters Nicholas Confessore and Michael S. Schmidt strain very hard to suggest impropriety in a series of memos about Libya that Blumenthal shared with Hillary Clinton while she was Secretary of State. Rather than producing anything solid, however, what they deliver is flatulent. Their story’s forced, conspiratorial tone and gassy substance are inexplicable, unless they hope readers will assume that Blumenthal was trying to advance a private interest — without a shred of evidence to prove it.

Was it wrong, as the Times story insinuates, for Blumenthal to share information he had received on Libya from his friends or “business associates” with Secretary Clinton? If so, every Cabinet member in every administration, dating back to the beginning of the Republic, surely belongs in the dock.

Yet in order to hint at wrongdoing, the convoluted Times story fails to explain a very basic fact to readers: Nothing in the memos that Blumenthal provided to Clinton discussed any Libyan business or humanitarian project– and by the way, Blumenthal (who I should disclose is a longtime personal friend and colleague of mine) never made a dime related to Libya in any way. He received no payment from his friends, Tyler Drumheller and Cody Shearer, or from any of the other figures mentioned in the Times story, who hoped to provide hospital beds and other needed services in the wake of Muammar Qaddafi’s ouster.

Nor did Blumenthal’s duties as a consultant to the Clinton Foundation, which chiefly involved conferences, speeches, and books relevant to the former president’s legacy, have any bearing on Libya matters.

The Times also obscures the fact that nothing Clinton did with Blumenthal’s memos can be construed negatively either, although again the Times reporters strain for such inferences. Just as Blumenthal anticipated, she routed them through official channels at State, where they were undoubtedly recorded on government servers. There is nothing more sinister to this episode.

But the overarching context is still Benghazi, a topic so far examined by 10 separate official inquiries, including several on Capitol Hill, since the tragic attack on the U.S. consulate there in September 2012. None of those inquiries has found any wrongdoing by Clinton, but congressional Republicans continue to misuse millions of taxpayer dollars to sustain “Benghazi!” as a partisan rallying point.

My favorite part of the story is this:

Exactly what is the news value in today’s Times story? The reporting is unimpressive, to put it politely: Seeking to denigrate the information provided to Clinton in the Blumenthal memos, Confessore and Schmidt describe them as “aping the style of official government intelligence reports but without assessments of the motives of sources,” and conclude with a damning quote from a former CIA official: “The sourcing is pretty sloppy, in a way that would never pass muster if it were the work of a reports officer at a U.S. intelligence agency.”

Actually, while those reports were emailed to Clinton by Blumenthal, their author was Tyler Drumheller, a former chief of CIA covert operations in Europe – a salient fact the Times reporters should have learned from the Gawker posts that inspired them. Did they conceal it to hype their story?

Certainly, Nick Confessore has come far since his stint at The Washington Monthly, a publication unafraid to castigate weak journalism wherever it appeared (including the Times). Describing jaded attitudes in Washington, Confessore complained in the Monthly’s December 2002 issue that capital elites often behaved as if criticizing the right too sharply was “gauche.”

The only worse offense inside the Beltway, he wrote, “is to defend a politician too persistently; then you become not a bore, but a disgrace to the profession and its independence — even if you’re correct [emphasis added]. Thus…The New York Observer’s Joe Conason, who vigorously defended the Clintons during the now-defunct Whitewater affair, is derided as shrill and embarrassing.”

So Confessore has long known that Whitewater, a witch-hunt provoked by Times “investigative reporting,” was arrant bullshit — and that anybody who said so too often and too loudly would be punished by the Clinton-hating establishment in D.C., including the Times’ Washington bureau. His current efforts show how well he learned to avoid that fate.

Can you help us out?

For nearly 20 years we have been exposing Washington lies and untangling media deceit, but now Facebook is drowning us in an ocean of right wing lies. Please give a one-time or recurring donation, or buy a year's subscription for an ad-free experience. Thank you.


We welcome relevant, respectful comments. Any comments that are sexist or in any other way deemed hateful by our staff will be deleted and constitute grounds for a ban from posting on the site. Please refer to our Terms of Service for information on our posting policy.